Mastering Angelique (Pro Tools LE on the edge)

640 480 Sander van der Heide

Vandaag rond 23.00 heb ik de 2e mastersessie afgerond van het album van Idols 3-zangeres Angelique (plus alle playback-versies). Het album wordt uitgebracht bij GMI en is geproduceerd en gemixt door Wilkin de Vlieger. Dit alles op een Pro Tools LE-ser met sessies die tot aan de nok toe gevuld zijn met plug-ins. Het resultaat mag er ondanks een lichte set wezen. Vanaf Wilkins eerste mixperikelen mag ik af en toe zijn producties masteren (als zijn budget het toelaat:-) en hoor hem zo per productie vooruitgaan. Betere plug-ins als SONY Oxford en de SSL-compressor van Waves zijn slimme aankopen geweest en geven het geheel een professioneel sausje.

Wilkin heeft op alle nummers ook nog gedrumd en zijn vrouw Miranda tekende voor de superstrakke koortjes en ook nog paar fantastische composities. Het betere gitaarwerk viel meteen op: Arnold van Dongen.

Wilkin heeft voor het masteringproces een benadering die iets meer tijd kost, maar wel een beter resultaat geeft. De eerste masterronde was op maandag. We maken dan de hele plaat af en Wilkin gaat de volgende dag het geheel afluisteren in zijn eigen studio (onder andere). Daarna heeft hij meestal nog wat kleine veranderingen voor enkele masters en hoort na de mastering nog kleine zaken in de mix (stem te hard, teveel galm, bassdrum te zwaar etc) en verandert die. De volgende dag haal ik al mijn settings weer terug (ik schrijf alles wat ik doe op) en kijken we wat de nieuwe mix doet en maken nog wat wijzigingen. Als laatste haal ik de Playback-versies (ook wel No Leads) door dezelfde settings heen. Meer werk, maar de moeite waard.

2 comments
  • Johnny Hulst

    Kijk daar ben ik dan weer benieuwd naar:

    quote:
    “Wilkin heeft voor het masteringproces een benadering die iets meer tijd kost, maar wel een beter resultaat geeft.”

    eeh, welke benadering?

    Groeten,

    Johnny

  • Sander

    Nou, eigenlijk wat daarna volgt. Al een extra mastering inplannen na de eerste mastering. Na de eerste mastering hoort hij achteraf nog beter of een stem te hard of te zacht is, of er in het laag nog wat in verhouding bass en bassdrum verbeterd kan worden. De 2e mastersesie is dus heel vaak het terughalen van de masteringsettings over een nieuwe mix en dan eventueel nog wat kleine wijzigingen.

Comments are closed.