Kwartaalcijfers van Apple nog eens bekeken.

Kwartaalcijfers van Apple nog eens bekeken. 150 150 Sander van der Heide

M

eestal zeggen die cijfers me niet zo, altijd dat ‘meer winst dit, meer winst dat’. Maar dit keer zijn het toch wel heftige resultaten. Vannacht kreeg ik ze binnen van de

persafdeling van Apple met als bovenschrift “Recordkwartaal met omzetstijging van 83 procent en winsttoename van 95 procent. Verkoop van iPhone stijgt met 113 procent tot recordhoogte”.

Een omzet van bijna 25 miljard dollar en een winst van 6 miljard dollar. Dat zijn heel wat iPhones en iPads! Om wat specifieker te zijn, zo ziet de verdeling eruit:

2010 (Q2) 2011 (Q2) 2011 (Q1)
Desktop Mac 1,1 miljoen 1 miljoen 1,2 miljoen
Macbooks 1,7 miljoen 2,7 miljoen 2,8 miljoen
iPods 10,8 miljoen 9 miljoen 19,4 miljoen
iPhones 8,7 miljoen 18,6 miljoen 16,2 miljoen
iPads 0 4,6 miljoen 7,3 miljoen
iTunes Store $1,3 miljard $1,6 miljard $1,4 miljard

Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen uit deze cijfers te halen. Allereerst zie je dat afgelopen kwartaal 1 miljoen meer laptops zijn verkocht dan vorig jaar, zelfde kwartaal, en een lichte afname bij de desktops. Iets wat we al een tijdje roepen, de desktops gaan er langzaam uit en het wordt voor de consument straks een keuze tussen een tablet of een laptop (ipad of MacBook).

Ipod-verkoop is ook licht afgenomen en het meer dan dubbele aantal van vorig kwartaal is natuurlijk te danken aan de feestdagen (het eerste kwartaal van Apple’s boekjaar loopt van okt t/m dec). De iPhoneverkopen zijn echt verbazingwekkend. Die zijn zelfs toegenomen ten opzichte van vorig kwartaal en meer dan dubbel in vergelijk met vorig jaar. Dat voor een toestel waarvan de meesten al wachten op versie 5. iPad laat niets opzienbarends zien, hoewel ik daar juist nog wel wat meer van had verwacht.

De iTunes/App/iBook-store-verkopen zitten samen in één bedrag. Jammergenoeg kun je dus niet zien hoe groot de muziek- en filmverkopen zijn geweest, maar een toename hierin (let wel, 200 miljoen dollar meer dan vorig feestdagenkwartaal) laat toch wel zien dat digitale content (muziek, film en boek) de toekomst heeft.