FaceBook Deel- en Win-acties

FaceBook Deel- en Win-acties 1080 608 Sander van der Heide

Bij het houden van FaceBook Deel- en win-acties komen nogal wat keuzes om de hoek kijken. Naast strategische keuzes, kun je namelijk ook ethische, reglementaire, meetbare, inhoudelijke en financiële keuzes maken. Keuzes waar ik je niet mee zal vermoeien, maar die de nodige analyses en discussies met zich meebrengen. Eén ervan is echter wel interessant, de insteek van de winacties, waarvan ik er onlangs een paar van heb gehouden.

Het oorspronkelijk doel van de winacties was ‘het verkrijgen van nieuwe volgers op mijn persoonlijke facebookpagina https://www.facebook.com/sandervanderheide.nl/ ‘ (niet te verwarren met mijn persoonlijke Facebookprofiel https://www.facebook.com/sandervanderheide ). Dit heb ik eerst gedaan met het simpele gegeven “de eerste 20 die dit bericht delen maken kans op…” Je ziet deze ‘Deel & Win’-acties vaker op Facebook, terwijl het volgens de richtlijnen van Facebook eigenlijk helemaal niet mag (zoals je hier kunt lezen in artikel III, Promoties, 4).

Het meetbare effect was er niet minder om: duizenden keren gelezen, meer dan 40 keer gedeeld en een aantal nieuwe volgers. Het niet meetbare effect, maar wat blijkt uit een onderzoek van Corinne Keijzer  die zij onder 500 Facebookgebruikers en paginabeheerders heeft gehouden: het irriteert om een Share&Win-actie in je tijdlijn te krijgen. Zelfs zo erg dat men de bevriende deler het liefste ontvolgt. Dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben. En als je het goed bekijkt, het delen matcht ook niet bij het doel om iets te winnen: je moet aan iedereen laten zien dat jij iets voor jezelf wilt hebben. Dat gaat tegen je gevoel in.

Share&Win valt dus af. Heb je nog het Like&Win. Bijna hetzelfde, maar iets minder effectief en ook minder belastend. “Like mijn pagina en maak kans op …”. De waarde hiervan heeft echter niets meer te maken met het opbouwen van een groep volgers. Je kunt een bericht promoten door heel Nederland, tig likes binnenkrijgen van een groep mensen die totaal geen relatie met je hebben en na de actie je net zo makkelijk weer ontvolgen. Nutteloos dus.

Uiteindelijk bleek het gestelde doel van nieuwe volgers moeilijker dan verwacht, probeer eerst maar eens gezien te worden op Facebook. Een persoonlijk bericht wordt bij gemiddeld 35% van je vrienden in de tijdlijn vertoond en bij een bericht van een Facebookpagina is dat slechts 16,5%. En deze cijfers (gebaseerd op een onderzoek van Stanford University) zijn ondertussen al niet meer correct. Facebook verandert haar algoritme, genaamd Edgerank, bijna maandelijks. Onlangs nog heeft Facebook aangegeven dat er nog minder paginaberichten in je tijdlijn getoond zullen worden en meer persoonlijke berichten. Waarschijnlijk zal dit ondertussen op 12,5% liggen. Oftewel, rond de 45 mensen van de mensen die mijn Facebookpagina volgen, krijgen mijn winactie te zien op hun tijdlijn, laat staan dat ze het lezen, laat staan dat ze op een link drukken en het bijhorende artikel lezen, laat staan dat ze het lezen, drukken, lezen en actie ondernemen om één van die waanzinnige weggevertjes te verkrijgen. Statistisch gezien zou men dat beter wel kunnen doen, want de kans dat je nu wat wint of krijgt bij één van mijn acties is immens!

Om gelezen te worden heeft een ‘like’ enig effect, vrienden van de liker kunnen mijn bericht ergens na een bericht of 40 zien langskomen. Delen of reageren heeft al een veel groter effect, het bericht wordt meer en eerder vertoond. Maar om ervoor te zorgen dat ik zonder de hulp van delen, liken of een reactie, wordt gelezen, heeft Facebook de promotie in leven geroepen. Voor 9 euro krijgen opeens 700 mensen het bericht op een tijdlijn. Op welke plek zou ik niet weten, maar waarschijnlijk moet je echt grof geld betalen wil je goed gezien worden. Achteraf krijg je een mooi lijstje met statistieken van Facebook, waarbij je het gevoel krijgt dat je er goed aan hebt gedaan. Je eerst volgende bericht wat je plaatst, wordt na een paar dagen ook enthousiast door Facebook bij jezelf gepromoot: “Jouw bericht X wordt 85% beter bekeken dan je andere berichten, bereik nog meer mensen door je bericht nu te promoten”. Dan kan het best frustrerend zijn dat als ik een kop koffie met gebak fotografeer, hiervoor 80 likes en 20 reacties krijg, maar een artikel met meer inhoud (misschien wel dit artikel), amper 4 likes en een aanmaning tot promotie.

Zonder een like, het delen of een reactie, kan alleen geld er dus voor zorgen dat je ‘gezien’ wordt op Facebook. Althans als pagina. Leerzaam en voor mij een reden om mijn strategie aan te passen. Ik blijf gewoon lekker berichten plaatsen, kennis delen, updates geven, ervaringen delen en mooie dingen weggeven, alles voor iedereen die de moeite neemt om me te volgen of te reageren. Soms met het verzoek tot een reactie in de vorm van een tip of een leuke foto. Juist de interactie en het delen met elkaar, maakt een platform als Facebook zo waardevol, de vraag is alleen of dit waardevol genoeg is om Facebook hiervoor te betalen.

Uitleg voor het maken van deze foto
Bijgaande foto heb ik op de volgende manier in elkaar geflanst op een Apple iPad Pro:
1. foto gemaakt buiten in de schaduw op een warme Portugese middag (40 graden), voor een effen muur. Toestel was een Sony Xperia Z5 smartphone, waarvan de camera helaas erg tegenvalt
2. Automatisch laten syncen met Google Foto’s en op de iPad Pro in de app gedownload en lokaal opgeslagen.
3. Foto geopend in Adobe Photoshop Mix, een iOS-app en onderdeel van een app-pakket wat je kan gebruiken als je een Creative Cloud abonnement van Adobe hebt.
4. Magisch ‘werkt beter dan in Photoshop cc’-momentje: mezelf uitgeknipt door domweg met mijn vinger over mijzelf heen te wrijven (twijfelde even over deze zin, maar neem aan dat iedereen snapt dat ik niet de iPad heb weggelegd en letterlijk over mezelf heb zitten wrijven, maar je mag het natuurlijk proberen)
5. In de App Procreate een geel vlak aangemaakt en deze als PNG in de filmrol opgeslagen, aangezien Photoshop Mix geen ‘fill’ functie heeft
6. In Google afbeeldingen een transparante PNG van een ‘think cloud’ gezocht en deze samen met het gele vlak als layer geopend in Photoshop mix en 2 keer gekopieerd.
7. Als geheel naar een JPG in de filmrol opgeslagen, aangezien het maximum van 5 lagen was bereikt.
8. Deze foto als basis voor een tweede project in Photoshop Mix gebruikt, waar ik 3 icoontjes als 3 lagen in de wolkjes heb geplakt, geroteerd en in grootte heb aangepast.

Al met al een kleine 10 minuten werk en blijkbaar dus prima te doen zonder Photoshop CC en een computer bij de hand.

Leave a Reply

Your email address will not be published.