AutoTech: Renault Twizy, in goede tijden….

AutoTech: Renault Twizy, in goede tijden…. 630 431 Sander van der Heide

BesteProduct.nl heeft mij dit jaar, samen met 50 andere journalisten en bloggers, gevraagd om mijn top 5 van beste gadgets en consumenten electronica uit 2012 te maken. Waarschijnlijk zal de Renault Twizy er bij niemand op staan. Is het een auto, is het een scooter op 4 wielen? Ik zeg: het is een gadget pur sang en heb hem dan ook pontificaal op de tweede plaats. Eenmaal in gereden, wil je er gewoon eentje hebben, of je hem nou nodig hebt of niet. Een tijdje terug heb ik er een week mijn auto voor laten staan en wat ervaringen gefilmd. 

De Twizy wordt in twee types gemaakt:

– De Twizy 45 (max. 45 km/u, die je zonder rijbewijs mag rijden), deze is er vanaf €7000.
– De Twizy (max. 85 km.u, met een normaal autorijbewijs), deze is er vanaf €8000

De prijzen vallen eigenlijk wel mee, je betaalt verder ook geen wegenbelasting en als je hem zakelijk gaat rijden, dan heb je geen bijtelling, kun je de BTW verrekenen en misschien nog wel gerbuik maken van een VAMIL of KIA-regeling. Enige kosten die er nog bijkomen zijn de huur van de batterij. Ja, dat is wel een nadeel, je koopt de Twizy, maar je huurt de batterij, vanaf €60 euro per maand.

De Twizy vergelijken met een auto doet hem geen goed, vergelijken met een motor of elektrische scooter ook niet, de Twizy is namelijk een categorie of zich. Welke categorie, ik weet het niet en eerlijk gezegd, niemand weet het. Bij Renault staat ie tussen de auto’s, bij de ene parkeerwachter kun je de auto op de stoep zetten als een tricycle, bij de ander wordt je op de bon geslingerd.

Het bereik met een volle accu zou 100 km moeten zijn, in de praktijk was dat ongeveer 85 km. Maar als ie bijna leeg is, je kunt hem gewoon opladen met een normale 220-voltstekker. Binnen 2,5 uur is ie voor 80% vol en in 3,5 uur helemaal. Ik kon alleen nergens een officiële laadpaal vinden, waar ook 220 volt werd aangeboden, maar met een haspeltje extra op pad en bij vrienden en kennissen even inpluggen ging eigenlijk best goed (en dan te bedenken dat ik hem bij mij thuis niet kon opladen in de straat).

De Twizy heeft natuurlijk niet zo heel veel ruimte, maar wat spullen op de achterstoel ging prima. Een passagier neem je ook zo mee, maar bij volwassenen merkte je dat wel in het stuurgemak en energieverbruik. Met kinderen achterin is het ideaal. Zij vinden het fantastisch en het is een heerlijk autootje om even iemand naar voetbal of zwemles te rijden.

Zie hier mijn rijervaringen in goede tijden, oftewel einde zomer. Voor de winter wil ik hem niet gelijk afschrijven, hoewel de meeste gebruikers hem tot het voorjaar in de stalling zetten. Renault heeft echter een speciale benenzak voor de kou en vorige week introduceerden ze een optie om ramen boven de zwaaideuren te plaatsen. Natuurlijk niet hermetisch afgesloten, maar wel tegen wind en regen. Continental schijnt eind deze maand ook speciale winterbanden op de markt te brengen. Misschien toch nog maar eens een keertje mee rijden, in slechte tijden.