Auteurschap op de schop

Auteurschap op de schop 150 150 Sander van der Heide

Zo af en toe naast alle gadget- en hifirecensies, waag ik me aan een journalistiek stuk. In dit geval over de toekomst van muziekauteursrecht naar aanleiding van wat rake uitspraken van Hans van Berkel, directeur van SENA, in een artikel in het blad “Right!”. Het is gelijk ook mijn eerste samenwerking met megaweblog Frankwatching, dus voor de exclusiviteit die zij graag wensen, is het volledige artikel hier te vinden.

Zo’n gevoelig onderwerp als auteursrecht, internetpiraterij en de toekomst van de muziekindustrie kun je als journalist het beste maar zo objectief mogelijk benaderen, maar met mijn achtergrond kan ik het niet laten mijn mening af en toe te laten doorschemeren.

Ik ben het in ieder geval wel eens met Van Berkel, dat de belevingswaarde (maar ook de financiële waarde) van muziek degradeert. Als je dat als feit accepteert, zullen sommige mensen hun visie, strategie en verdienmodel moeten aanpassen. Er zijn verschillende reacties op dit gegeven.

reactie 1: Van Berkel legt vreemd genoeg de link tussen waarde en kwaliteit. Dus als je muziek weer waardevol wil maken, dit de verantwoordelijkheid van componist en uitvoerenden is. Omdat muziek dan weer waarde heeft, zal verkoop weer toenemen.
reactie 2: De oorzaak leggen bij de ‘overkill’ aan gratis muziek die voorhanden is. Zij het in het legale en illegale vorm. Dus platleggen die hap. Geen Last.fm, Pandora of Spotify meer en laat BUMA maar weer proberen The Pirate Bay plat te leggen. Als het niet meer te krijgen is, moet je het weer gaan kopen.
reactie 3: Het feit accepteren en in paniek proberen je geld ergens anders vandaan te halen. Bijvoorbeeld bij je artiest met een 360-gradencontract of via de internetprovider met het verhogen van de abonnementskosten.
reactie 4: Er is een nieuwe mogelijkheid die ik in mijn artikel aankaart: Accepteren dat de consument niet wil betalen voor muziek. Deal with it! Dan kun je je richten op een ander vraagstuk: Voor wie heeft muziek, een compositie, nog wel waarde?

Lees hier verder

1 comment
  • Alexander Mooij

    Ha Sander,

    Goed stuk! Mooi ook de stelling: “Deal with it!” Het is heel simpel: We kunnen wel roepen dat het een schande is dat er gedownload wordt, dat er, dan wel niet indirect, sprake is van diefstal en dat we inkomsten mislopen. De industrie is in elf jaar tijd gehalveerd. Dat is niet niks. De vraag is alleen: hoe productief is dat?

    Er is áltijd één hacker slimmer op de wereld dan welk beveiligingssysteem dan ook. Het enige wat een hacker nodig heeft is tijd. En dat heeft ‘ie. Dus beveiligen is wat dat betreft zonde van je tijd.

    Accepteren en een nieuw verdien model bedenken is het enige dat werkt. Voor de artiesten heeft Trent Reznor van Nine Inch Nails een sterk en simpel model: Connect with Fans + Reasons to Buy = €€€. Ik heb er hier een stukje over geschreven: http://bit.ly/a50Xk1

    Nu wordt het inderdaad ook tijd om te kijken wat voor afspraken er tussen componisten/tekstschrijvers en artiesten gemaakt kunnen worden. Zou Connect with Artists + Reasons to Buy = €€€ werken?

    Groet!

Comments are closed.